Werk! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sanne - WaarBenJij.nu Werk! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sanne - WaarBenJij.nu

Werk!

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

01 November 2009 | Australië, Sydney

Deze week was mijn eerste echt werkweek! Ik mocht dinsdag voor het eerst werken. Alles werd mij uitgelegd door Sharrin, een van de managers. Er werd mij verteld dat ik de woensdag, donderdag en vrijdag ook mocht werken, steeds vanaf een verschillende tijd maar wel steeds shifts van 5 uur lang. De eerste dag mocht ik al meteen bestellingen opnemen en runnen, dat is het brengen van eten en drinken naar de gasten. Het ging allemaal best wel goed vond ik en Sharrin gelukkig ook. Ik vond het ook nog eens leuk om te doen, dus dat scheelt ook weer!
Iedereen is heel aardig in het pancakerestaurant en je krijgt er elke dag een maaltijd als je moet werken. Je kunt dan alles van het menu kiezen behalve het hele dure (dat zijn ribs en fish) maar dus wel pancakes, crepes, pizza, salade etc. Het eten van het restaurant bestaat voornamelijk uit pancakes en crepes. De pancakes worden zoet gegeten, meestal met chocoladesaus of iets anders, ijs en fruit. Allemaal superlekker. De crepes zijn meestal opgevouwen en daar zit dan een vulling in. Ik heb de mexicana al geprobeerd en die was erg lekker. Als jullie nieuwsgierig zijn kunnen jullie kijken op www.pancakesontherocks.com.au.
Het gaat hier wel echt heel erg anders dan in Nederland. Op woensdag kreeg ik een handboek mee hoe je gasten moet bedienen. Daar staat dus in dat gasten aankomen, een plaats toegewezen krijgen en je binnen een minuut een drankje op moet nemen, nou dat is nog logisch. Maar dan staat er dat als gasten in het menu kijken je na 2-3 minuten weer moet komen om een bestelling op te nemen. Als de gasten om zich heen kijken of het menu hebben dicht gevouwen ben je te laat. Nou dit wist ik de eerste 2 dagen dus niet haha. Maar moet je voorstellen dat dit in Nederland gebeurd, dat is echt superasociaal. Als reden hier voor wordt gegeven dat gasten toch niet het hele menu doorspitten (dan kennen ze Sanne van 't Net nog niet). Goed, dan hebben ze hun keuze gemaakt en dan moet ik de gasten meestal sharingplates geven, want het overgrote gedeelte van de gasten deelt het eten met elkaar. Als ze hun hoofdgerecht op hebben verwachten de gasten eigenlijk ook al meteen dat het nagerecht er praktisch al is, het nagerecht wordt vaak ook samen met het hoofdgerecht besteld. Een groot gedeelte van het klantenbestand bestaat uit Aziaten. De Aziaten eten ook echt vreselijk sloom terwijl echte Aussies het binnen no time op hebben. Verder vind ik het allemaal wel heel goed gaan. Al heb ik soms nog wel moeite om echte Aussies te verstaan. Aziaten wijzen alles gewoon aan op de kaart dus dat is lekker makkelijk. Maar een heaynukkun alleen dan nog moeilijker uitgesproken, moet dan een heineken bier zijn. Gelukkig gaat het verstaan ook wel beter.
Vrijdag had ik voor het eerst de grootst sectie en dat ging best wel goed! De gasten zijn niet allemaal aardig. Aziaten zeggen nooit dankjewel of ja en kijken je ook nooit aan. Toeristen zijn nog het aardigst. Ik heb jongens ontmoet die dachten dat we in Nederland Duits spraken en mijn collega Jess (zij is Duits) vertelde dat een Amerikaan een keer aan haar vroeg of ze Adolf Hitler wel eens had gezien in Duitsland.
Verder vind ik het restaurant echt een fabriek, helemaal in het weekend. Op vrijdag stond er dus constant een rij buiten. De gemiddelde duur hier van uit eten gaan is denk ik ook echt 30 minuten ofzo. Mensen gaan zitten, bestellen drinken, dat hebben ze binnen 2 minuten, bestellen ze eten, dat duurt denk ik tussen de 5-10 minuten en als ze klaar zijn komt het dessert er praktisch al aan. Als het dessert op is vertrekken de gasten ook al meteen.
Verder vind ik het er erg gezellig en is iedereen ook wel aardig. Het harde werken vind ik in vergelijking met het dierenpark nog wel meevallen al komt het wel aardig in de buurt. Ik vind wel dat Australische werkgevers echt beter zijn dan Nederlandse.(Sorry) Ze zijn zoveel vriendelijker tegen je, je merkt zeg maar echt dat ze blij zijn dat je voor hun werkt. Je mag drinken wat je wilt, je krijgt gewoon gratis een maaltijd als je moet werken en het loon is ook nog eens veel hoger. Dat is wel echt een verschil met Nederland.
En Nederlandse restaurants zijn echt abnormaal duur als je het vergelijkt met Australie. Water krijg je hier gewoon gratis. Ik denk dat als ik straks in Nederland kom ik niks meer uit wil geven omdat het zo duur is haha.
Deze week heb ik overigens ongeveer 200 dollar verdiend en volgende week mag ik 27 uur werken en verdien ik meer dan 300 dollar, dus dat is wel lekker! Eigenlijk iets van 450 dollar, maar ik moet 29% belasting betalen, maar een heel groot gedeelte daarvan krijg ik weer terug als ik naar huis ga, dus ik kom nog rijk thuis ook!
Verder was het wel een leuke week. School was niet zo heel bijzonder maar wel gezellig zoals altijd. Gister heb ik lekker niets bijzonders gedaan overdag maar 's avonds kwam Luc eten en daarna zijn we uit geweest wat erg leuk en gezellig was, allemaal halloween kostuums (behalve wij natuurlijk, dom feest).
Ook werd ik nog versierd door een Duitser. Ik ging met hem praten en vertelde hem dat ik Duitsers stom vind en toen vroeg hij waarom en ik vertelde hem dat hun taal lelijk is, het eten smerig is, hun geschiedenis vreselijk is en Duitse jongens ook nog eens lelijk zijn. Maar hij bleef maar met me praten, toen vroeg hij nog of ik iets in het Nederlands wilde zeggen, dus ik zei: "oke natuurlijk. Je bent erg lelijk en ik weet zeker dat je dit toch niet verstaat want je bent dom en je stinkt uit je mond." En zijn reactie was: "wow I don't know what you said, but it sounds so great! I really like it! Can you translate what you told me?" De rest van de avond bleef hij bij me in de buurt en toen ik hem uiteindelijk vroeg of hij een foto van mijn vriendje wilde zien was hij eindelijk weg.
Verder gaat alles hier goed. Ik bespaar miljoenen dollars nu ik niet meer thuis hoef te koken als ik moet werken. Dus vandaag heb ik deze bespaarde dollars maar even uitgegeven aan een nieuw kort broekje(12e) (het weer is nu namelijk vet lekker) een shirtje(10e) en een geel vestje(10e). Allemaal goedkoop. Oh en ik heb nu eindelijk ook een echte strandhanddoek gekocht! Een vet leuke met franje aan de onder- en bovenkant voor 6 euro! Mama, dat wordt 38 euro
Nou dat was het denk ik wel weer. Ik moet nu nog even mijn huiswerk gaan maken, een klachtenbrief schrijven. Volgende week hebben we mockexams om te kijken hoe het er voor staat dus dat is wel goed. Verder moet ik di,wo, vrij, za en zo werken en dat was het denk ik wel weer!
Ik hoop dat alles goed gaat in Nederland en het nu al lekker herfstig is! Ik ben overigens pas een heel klein beetje bruin geworden, mijn voeten zijn het bruinst, echt lelijk haha.
Nou dikke kus!
Wooow, ik ben morgen overigens al 2 maanden weg van huis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Mijn reis ver weg

Recente Reisverslagen:

25 April 2010

Hong Kong

23 April 2010

Almost coming home

05 April 2010

and back again

21 Maart 2010

Trip

11 Maart 2010

EXCITED
Sanne

Actief sinds 13 Feb. 2010
Verslag gelezen: 71
Totaal aantal bezoekers 14001

Voorgaande reizen:

13 Februari 2013 - 07 Juli 2013

Oslo

02 September 2009 - 27 April 2010

Mijn reis ver weg

Landen bezocht: