Eerste paar weekjes Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Sanne - WaarBenJij.nu Eerste paar weekjes Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Sanne - WaarBenJij.nu

Eerste paar weekjes Oslo

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

10 Maart 2013 | Noorwegen, Oslo

Hoi allemaal,

Omdat ik bij mijn vorige verslag pas net was aangekomen en dit nu toch alweer mijn vierde weekend hier is, werd het wel weer tijd voor een nieuw verhaaltje.

Om te beginnen heb ik het nog steeds heel erg naar mijn zin hier. Ik kan het niet echt vergelijken tot nu toe met mijn tijd in Australië omdat ik daar lekker naar school ging, beetje in de avond werkte, extreem veel leuke dingen deed enzo, en hier heb ik nu echt een "serieus" leven haha.

Mijn stage vind ik tot nu toe leuk, ik weet al wel dat ik zo'n kantoorbaan als dit niet wil verder in mijn leven, maar ik merk wel dat ik er veel van leer. Ik houd me voornamelijk bezig met het doen van boekingen. Er komt dan iemand op de website (authentic-scandinavia.com), die wil een van de reizen doen (ze hebben wel echt toffe reizen) en dan mag ik alle verschillende componenten van de reis boeken en contact hebben met de hotels en alles etc. Sommige dingen zijn wel ingewikkeld maar ik word er al steeds beter in. Verder moeten we de prijzen van dingen wijzigen, de website updaten enzo, steeds kleine dingetjes. Ik krijg geen tijd om aan mijn NHTV's assigments te werken, dat is een beetje jammer (er staat 1 dag per week voor in het handbook - als er tijd voor is in het bedrijf)
Wat ook een beetje jammer is is dat we van kantoor zijn verhuisd. Eerst zaten we vlakbij het centraal station in zo'n supermooi oud pand met van die hoge plafonds met ornamenten en grote ramen enzo met een oude houten vloer, echt vet. En nu zitten we in zo'n saai lelijk kantoorgebouw met een tapijten vloer op een bedrijven terrein. Gelukkig heb ik nu wel mijn eigen bureau! Nog steeds hoef ik maar twintig minuutjes te reizen, maar eerst was dat maar vijf :). Ook krijgen we nu (tijdelijk) geen lunch meer, maar moeten we het zelf meenemen (ze hebben het afgeschaft dat iemand kookt voor iedereen), dus tot er een oplossing is moeten we het zelf meenemen. Aan de ene kant wel chill want ik hoef niet bang te zijn voor iets smerigs, maar aan de andere kant is dat niet zo heel leuk met die prijzen hier.

Verder ben ik vrijdag naar de bank gegaan om een account te openen. En de meneer die me hielp was heel aardig, maar omdat ik maar tijdelijk in Noorwegen ben, kan ik alleen het simpelste account krijgen wat er is. Wat betekent dat ik als ik pin in de winkel 27 cent moet betalen en dat geld opnemen bij een automaat nog ietsjes meer kost. Maar als ik gewoon m'n Nederlandse pas houd, moet ik ook elke keer 1% extra betalen bij alles wat ik in een winkel koop (als ik het goed heb) en kost geld opnemen ook 2 euro extra en 1% koersopslag. Dus ik moet even uitzoeken wat me het goedkoopste is... Ik dacht namelijk misschien eerst geld overmaken van NL naar NO, maar dat kost 4 euro om te ontvangen en ook nog geld in NL om te verzenden. Dus wie weet het???
Oja, maar dat wilde ik dus niet zeggen. De man in de bank ging een beetje in mijn contract kijken enzo en vroeg wat ik verdiende en toen moest ie een beetje erg hard lachen. Hij zei 750 euro? Ik: ja. Hij: hoeveel uur werk je dan per week? Ik: 40. Hij; hahahahhaha. Hij vond het erg zielig voor me. Ik hoorde van anderen ook al dat Noren het echt debiel vinden dat je hier gaat werken als je zo weinig krijgt.

Mijn leventje bestaat voornamelijk dus uit werken. Ik ben wel vorige week gaan sleeën, dat was echt supertof. Heel hoog in de bergen en met een ontzettend mooi uitzicht over Oslo. Het ging ook schemeren en werd donker, toen was het helemaal vet. Ik vond het als enige natuurlijk vet eng in het begin, maar het was heel leuk! Raad ik iedereen aan die ooit naar Oslo komt (in de winter dan).

Verder heb ik nog lekkere warme chocolademelk gedronken, ben ik naar the National Museum - Architecture geweest, Fotogalleriet, the Opera House, uit geweest, gewinkeld en nog meer. Ik leer Oslo ook wel beetje bij beetje beter kennen, maar ik denk wel dat de stad echt leuker is wanneer het mooi weer is en niet zo ijskoud als dat het soms nu is, is.

Overigens sliep Kimberley hier ook nog twee nachtjes, dit komt omdat ze bedwantsen (ranzigggg) in haar kamer had, ik raad aan om het niet te googelen. Maar nu heeft ze gelukkig een andere kamer, vlakbij mij, dus dat is wel gezellig!!

Ik ben overigens ook begonnen met zwemmen! Ik had echt vaak dat als ik thuis kwam dat ik iets had van ik wil bewegen, ik word gek van de hele dag op dat kantoor zitten. In Nederland werkte ik natuurlijk minimaal 3 avonden waarbij je de hele avond liep. En ik fietste natuurlijk overal heen. Hier ga je steeds met de trikk (tram) en tram (metro) en zit je de hele dag. Dus nu ga ik 2x per week zwemmen, samen met wat andere meisjes. Ik kan alleen natuurlijk nog steeds voor geen ene meter zwemmen, dus ik hoop dat dat snel verbetert :). Kost overigens ook 125 euro voor een 25 ritten kaart, maar is een stuk goedkoper dan een sportschool en ik ga in deze ijskou niet hardlopen haha).

Nou, ik denk dat dit het wel weer is voor nu. Ik heb vandaag echt een superluie dag, ga straks nog wel iets drinken met Kimberley en haar vriend die op bezoek is, en dan maar slapen want morgen begint weer een nieuwe week!

Ha det! xxx

Ik heb nu overigens ook wat foto's ge-upload! :)

  • 10 Maart 2013 - 17:03

    Tineke:

    Weer een leuk verslag. Ben blij dat je leuke collega's hebt. Blijf lekker genieten. Veel plezier straks met Kimberley en haar vriend. Dikke zoen Mama

  • 10 Maart 2013 - 19:11

    Cathelijne:

    He san,
    Klinkt goed zo allemaal wel een super serieus leven heb je nu hoor hahaha!!!
    En dat zwemmen is ook wel stoer van je! Wie had dat ooit gedacht ;-)!
    Blijf maar lekker lol maken enne koud? Dat is t hier ook weer... Bah!!
    Liefs lijn

  • 10 Maart 2013 - 20:03

    Nadia:

    Lieverd, fijn dat je het daar zo leuk hebt! Klinkt allemaal wel goed en cool dat je nu zwemt! Zou ik eigenlijk ook moeten doen! Kan niet wachten om langs te komen! XXX

  • 13 Maart 2013 - 21:10

    Marco:

    Leuke update weer! Maar oeps, ik kon het niet laten om bedwantsen te googlen... wat een nare beestjes zeg. Ik zal zorgen dat ik wat contant geld meeneem, zodat ik niet hoef te pinnen daar! ;)

    Veel plezier aankomende tijd!

  • 24 Maart 2013 - 21:15

    Herman:

    Leuk dat je het goed gaat en het zwemmen vind ik erg gaaf. Je neefje Hilde heeft namelijk vlak voor zijn verjaardag zijn diploma b gehaald, dus kan je straks nog met hem zwemmen.verder de groetjes van ons, Ineke en herman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Oslo

Vijf maanden stage in Oslo!

Recente Reisverslagen:

30 Juni 2013

Bijna het einde

04 Mei 2013

Over de helft

10 Maart 2013

Eerste paar weekjes Oslo

16 Februari 2013

Eerste dagen in Oslo
Sanne

Actief sinds 13 Feb. 2010
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 14007

Voorgaande reizen:

13 Februari 2013 - 07 Juli 2013

Oslo

02 September 2009 - 27 April 2010

Mijn reis ver weg

Landen bezocht: